Nem og sund frokost – lyn wok-ret

Når der ikke er tid til sund frokost

Når man er på barsel, er der nok mange der tror, at man har alverdens tid. Men som nogen af jer ved, er man fuldstændig underlagt ens barns rytme og hvis de er sultne eller legesyge ved frokosttid, kommer deres behov bare først. Det gør de sådan set 24 timer i døgnet og det har betydet, at frokost for mig rigtig tit lige bliver en bolle eller lidt knækbrød med ost. Det samme gælder egentlig morgenmad, der ofte bliver yougurt med müsli eller en portion havregryn. Nogengange når jeg slet ikke at få noget og så er det, at kanelsneglen hos bageren og andre sukkerholdige sager meget let ryger ned i barnevognsnettet, når jeg er på farten.

Men det handler selvfølgelig også om at prioritere tiden til at få lavet noget ordentligt mad. Nogengange betyder det, at man må planlægge lidt i forvejen og det synes jeg egentlig også er ok nemt. Jeg bliver i hvert fald rigtig glad, når jeg får spist en sund frokost i stedet for at fylde mig med kulhydrater og sukker. Og ja jeg ved godt, at der er delte meninger om “usunde” kulhydrater, men når man (læs: jeg) skal opnå et vægttab, er større mængder kulhydrater no-go!

Den nemme og sunde løsning

En af de varianter, der rimelig tit bliver fortæret til frokost, når det skal gå lidt hurtigt, er min Lyn wok-ret” med chili og sesam, der kan bikses sammen på ca. 10 minutter.

Lyn wok-ret:

IMG_0807

Tofu: 100 g.
Skæres i tynder strimler og steges kort ved hård varme, så den bliver sprød. Ligges til side, mens grøntsagerne tilberedes.
Jeg køber marineret tofu hos Årstiderne, for jeg synes, at den er bedst både i konsistens og smag. I deres tofukasse er der til 8 x frokost og det kan sagtens fryses. 

Grøntsager: ca. 250-300 g.
Steges på panden med svampesoya, karry eller din favorit krydderiblanding. (Andre soyavarianter kan selvfølgelig også bruges)
Jeg køber forskellige poser med wok-blandinger på frost. De er skåret og klar, jeg får et varieret udvalg af grønt og så indeholder de ligeså mange vitaminer og mineraler som friske grøntsager.

Ristet sesam:
Jeg har altid en bøtte ristet sesam stående, da jeg synes, at det kan peppe det meste mad op og jeg elsker den ristede smag. Jeg plejer bare at riste en stor portion på panden og opbevare det i en lille dåse. Det tager max 5 minutter. Bare husk at røre i dem, så de ikke brænder på.

Grønstsagerne toppes af med den stegte tofu, ristet sesam, chiliflager og måske et ekstra skvat svampesoya eller lignende. Det er super nemt og hurtigt – sundt og så smager det rigtig godt. Tofu er kulhydratfattigt, men rigt på protein, men kan selvfølgelig erstattes af kylling eller andet kød. Det kan f.eks. være en kødrest fra dagen før, eller noget man har forberedt på forhånd, hvis det skal gå rigtig stærkt.

Faktisk spiser jeg den også nogen gange kold og det kan sagtens gå an som madpakke, selvom jeg synes, at den er bedre direkte fra den varme pande. Det er jo på ingen måde raketfysik eller nytænkende fusionsmad, men en lyn-ret der har reddet mig fra sukkerfælden mange gange. Enjoy…

Psst… Hvis man ikke er bange for kulhydrater eller ude på at tabe sig, smider man da lige en portion nudler oveni. Så har man til 2 personer.

Kommentér

Navigate